- Szkoła realizuje cele określone w przepisach prawa, a w szczególności:
- zapewnia realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego;
- zapewnia Uczniom wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły oraz dalszego kształcenia na kolejnych etapach edukacji;
- zapewnia Uczniom odpowiedni poziom rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, duchowego i fizycznego;
- rozwija u uczniów poczucie odpowiedzialności, miłości do Ojczyzny oraz poszanowania dla dziedzictwa kulturowego;
- kształci i wychowuje Uczniów w duchu humanizmu i tolerancji, przekazując wiedzę o aktualnych problemach społecznych i ekonomicznych kraju, świata oraz o środowisku naturalnym;
- przygotowuje Uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym;
- wspiera wszelką twórczą aktywność Uczniów;
- zapewnia warunki umożliwiające Uczniom swobodny, wielokierunkowy rozwój;
- sprzyja zdobywaniu przez Uczniów doświadczeń, które umożliwią im zdobycie dalszego wykształcenia, zgodnego z ich predyspozycjami i uzdolnieniami;
- zapewnia odpowiednią pomoc Uczniom rozwijającym się w sposób nieharmonijny lub przyspieszony;
- wzmacnia u Uczniów poczucie własnej wartości, indywidualności i oryginalności;
- wspiera budowanie u Ucznia prawidłowych relacji osobistych, grupowych i społecznych;
- przeciwdziała przemocy, agresji, nietolerancji oraz wykluczeniu;
- współdziała z rodzicami Uczniów, środowiskami, organami, organizacjami i instytucjami, które wspomagają rozwój Uczniów;
- stwarza Uczniom warunki sprzyjające rozwojowi samodzielności, umiejętności dbania o zdrowie własne i innych, sprawność fizyczną, bezpieczeństwo oraz zajmowanie wzorowych postaw obywatelskich;
- zapewnia wszechstronny rozwój intelektualny i emocjonalny Uczniów;
- wspomaga wychowawczą rolę rodziny;
- kształtuje środowisko wychowawcze, bezpieczne i przyjazne Uczniom;
- wspomaga ukierunkowanie indywidualnego rozwoju Uczniów z wykorzystaniem ich wrodzonego potencjału i możliwości rozwojowych, a w przypadku Uczniów niepełno-sprawnych ze szczególnym uwzględnieniem stopnia i rodzaju ich niepełno-sprawności;
- zapewnia pomoc psychologiczno-pedagogiczną i sprawuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi
- integruje uczniów z niepełnosprawnościami z uczniami pełnosprawnymi;
- kształci kompetencje kluczowe uczniów z uwzględnieniem ich potencjału rozwojowego i możliwości psychofizycznych;
- upowszechnia wiedzę ekologiczną wśród uczniów i kształtuje właściwe postawy wobec problemów ochrony środowiska;
- wspiera zdrowie psychiczne i fizyczne uczniów, pomagając im w zdobywaniu wiedzy o zagrożeniach dla zdrowia oraz w nabywaniu umiejętności przeciwdziałania tym zagrożeniom;
- podtrzymuje i rozwija poczucie tożsamości narodowej, językowej, etnicznej i religijnej Uczniów;
- zapewnia odpowiedni poziom świadczeń edukacyjnych, wychowawczo-opiekuńczych oraz terapeutycznych;
- zapewnia rodzicom wszechstronne informacje na temat procesu edukacyjnego Uczniów;
- angażuje w proces edukacyjny Uczniów ich rodziców oraz wspiera rodziców w procesie edukacyjnym;
- rozwija współpracę ze środowiskiem lokalnym, organizacjami, stowarzyszeniami, uczelniami oraz innymi szkołami w kraju i zagranicą.
- Cele, o których mowa w ust. 1 Szkoła realizuje m.in. poprzez:
- przekazywanie Uczniom nowoczesnej, aktualnej wiedzy;
- przekazywanie Uczniom wiedzy o funkcjonowaniu społeczeństwa na poziomie grupowym, lokalnym i krajowym;
- wykorzystanie w działalności szkoły nowoczesnych technologii oraz narzędzi, w tym Internetu;
- kształtowanie u Uczniów prawidłowych stosunków z otoczeniem oraz ukierunkowanie na samodzielne, aktywne i odpowiedzialne wykonywanie własnych zadań w życiu szkolnym, rodzinnym i społecznym;
- przekazywanie Uczniom wiedzy o prawidłowych postawach społecznych i moralnych;
- dobór i stosowanie nowoczesnych i najbardziej efektywnych metod i narzędzi nauczania;
- systematyczne sprawdzanie postępów w nauce Uczniów;
- diagnozowanie przyczyn niepowodzeń w nauce Uczniów oraz ich nieprawidłowych zachowań;
- kształtowanie u Uczniów szacunku dla wartości wspólnych i cudzych;
- promowanie zachowań prozdrowotnych wśród Uczniów oraz zapewnienie Uczniom odpowiedniej ilości ruchu i wysiłku fizycznego;
- podejmowanie wspólnych inicjatyw ze środowiskiem lokalnym, organizacjami oraz instytucjami;
- zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków w Szkole oraz poza nią - w trakcie zajęć, wyjazdów, atrakcji i uroczystości pozaszkolnych;
- organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, która jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów;
- prowadzenie zajęć dodatkowych, korekcyjnych lub wyrównawczych, wynikających z bieżących potrzeb i możliwości rozwojowych Uczniów;
- organizowanie zajęć z religii i etyki, zgodnie z odrębnymi przepisami;
- organizację pomocy i opieki nad Uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych
- budowanie różnych form współpracy ze środowiskiem lokalnym, organizacjami, stowarzyszeniami, innymi szkołami w kraju i zagranicą;
- wspieranie Uczniów szczególnie uzdolnionych poprzez umożliwianie realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie;
- ciągłe dostosowywanie treści i form kształcenia do zmieniających się potrzeb społeczeństwa oraz rynku pracy;
- organizację warunków sprzyjających nabywaniu przez Uczniów doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze ich rozwoju;
- informowanie rodziców o wymaganiach edukacyjnych, sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych Uczniów, systemie oceniania a także informowanie o sukcesach, postępach i niepowodzeniach w nauce;
- zapewnienie odpowiedniej infrastruktury oraz wyposażenia niezbędnego do realizacji celów i zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zadań statutowych szkoły
- przeciwdziałanie przemocy, agresji, uzależnieniom i wykluczeniu
- wspomaganie nauczania języka polskiego dla uczniów przybywających z zagranicy.
Szkoła jako szkoła publiczna:
- zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania;
- przeprowadza rekrutację do klasy pierwszej według zasad określonych w odrębnych przepisach;
- zatrudnia nauczycieli oraz innych pracowników pedagogicznych wspomagających realizację zadań dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczych i terapeutycznych, posiadających kwalifikacje wymagane odrębnymi przepisami prawa;
- realizuje podstawy programowe oraz programy własne i autorskie;
- realizuje szkolny program wychowawczo-profilaktyczny;
- zapewnia Uczniom pomoc psychologiczną i pedagogiczną;
- zapewnia Uczniom bezpieczeństwo w czasie zajęć organizowanych w szkole, podczas przerw między zajęciami i poza szkołą zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- utrzymuje systematyczny kontakt z rodzicami;
- troszczy się o zdrowie Uczniów, zapewniając podstawową opiekę gabinetu medycznego;
- prowadzi nauczanie indywidualne zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej;
- zapewnia i organizuje odpowiednią opiekę nad Uczniami niepełnosprawnymi;
- realizuje określone przepisami zasady oceniania, klasyfikowania i promowania Uczniów oraz przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty;
- organizuje szkolny system doradztwa zawodowego skierowany do Uczniów klas VII i VIII oraz prowadzi zajęcia związane z wyborem kierunku dalszego kształcenia i wyborem zawodu przez Uczniów.