1. Szkoła realizuje cele określone w przepisach prawa, a w szczególności:
  • zapewnia realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego;
  • zapewnia Uczniom wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły oraz dalszego kształcenia na kolejnych etapach edukacji;
  • zapewnia Uczniom odpowiedni poziom rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, duchowego i fizycznego;
  • rozwija u uczniów poczucie odpowiedzialności, miłości do Ojczyzny oraz poszanowania dla dziedzictwa kulturowego;
  • kształci i wychowuje Uczniów w duchu humanizmu i tolerancji, przekazując wiedzę o aktualnych problemach społecznych i ekonomicznych kraju, świata oraz o środowisku naturalnym;
  • przygotowuje Uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym;
  • wspiera wszelką twórczą aktywność Uczniów;
  • zapewnia warunki umożliwiające Uczniom swobodny, wielokierunkowy rozwój;
  • sprzyja zdobywaniu przez Uczniów doświadczeń, które umożliwią im zdobycie dalszego wykształcenia, zgodnego z ich predyspozycjami i uzdolnieniami;
  • zapewnia odpowiednią pomoc Uczniom rozwijającym się w sposób nieharmonijny lub przyspieszony;
  • wzmacnia u Uczniów poczucie własnej wartości, indywidualności i oryginalności;
  • wspiera budowanie u Ucznia prawidłowych relacji osobistych, grupowych i społecznych;
  • przeciwdziała przemocy, agresji, nietolerancji oraz wykluczeniu;
  • współdziała z rodzicami Uczniów, środowiskami, organami, organizacjami i instytucjami, które wspomagają rozwój Uczniów;
  • stwarza Uczniom warunki sprzyjające rozwojowi samodzielności, umiejętności dbania o zdrowie własne i innych, sprawność fizyczną, bezpieczeństwo oraz zajmowanie wzorowych postaw obywatelskich;
  • zapewnia wszechstronny rozwój intelektualny i emocjonalny Uczniów;
  • wspomaga wychowawczą rolę rodziny;
  • kształtuje środowisko wychowawcze, bezpieczne i przyjazne Uczniom;
  • wspomaga ukierunkowanie indywidualnego rozwoju Uczniów z wykorzystaniem ich wrodzonego potencjału i możliwości rozwojowych, a w przypadku Uczniów niepełno-sprawnych ze szczególnym uwzględnieniem stopnia i rodzaju ich niepełno-sprawności;
  • zapewnia pomoc psychologiczno-pedagogiczną i sprawuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi
  • integruje uczniów z niepełnosprawnościami z uczniami pełnosprawnymi;
  • kształci kompetencje kluczowe uczniów z uwzględnieniem ich potencjału rozwojowego i możliwości psychofizycznych;
  • upowszechnia wiedzę ekologiczną wśród uczniów i kształtuje właściwe postawy wobec problemów ochrony środowiska;
  • wspiera zdrowie psychiczne i fizyczne uczniów, pomagając im w zdobywaniu wiedzy o zagrożeniach dla zdrowia oraz w nabywaniu umiejętności przeciwdziałania tym zagrożeniom;
  • podtrzymuje i rozwija poczucie tożsamości narodowej, językowej, etnicznej i religijnej Uczniów;
  • zapewnia odpowiedni poziom świadczeń edukacyjnych, wychowawczo-opiekuńczych oraz terapeutycznych;
  • zapewnia rodzicom wszechstronne informacje na temat procesu edukacyjnego Uczniów;
  • angażuje w proces edukacyjny Uczniów ich rodziców oraz wspiera rodziców w procesie edukacyjnym;
  • rozwija współpracę ze środowiskiem lokalnym, organizacjami, stowarzyszeniami, uczelniami oraz innymi szkołami w kraju i zagranicą.
  1. Cele, o których mowa w ust. 1 Szkoła realizuje m.in. poprzez:
  • przekazywanie Uczniom nowoczesnej, aktualnej wiedzy;
  • przekazywanie Uczniom wiedzy o funkcjonowaniu społeczeństwa na poziomie grupowym, lokalnym i krajowym;
  • wykorzystanie w działalności szkoły nowoczesnych technologii oraz narzędzi, w tym Internetu;
  • kształtowanie u Uczniów prawidłowych stosunków z otoczeniem oraz ukierunkowanie na samodzielne, aktywne i odpowiedzialne wykonywanie własnych zadań w życiu szkolnym, rodzinnym i społecznym;
  • przekazywanie Uczniom wiedzy o prawidłowych postawach społecznych i moralnych;
  • dobór i stosowanie nowoczesnych i najbardziej efektywnych metod i narzędzi nauczania;
  • systematyczne sprawdzanie postępów w nauce Uczniów;
  • diagnozowanie przyczyn niepowodzeń w nauce Uczniów oraz ich nieprawidłowych zachowań;
  • kształtowanie u Uczniów szacunku dla wartości wspólnych i cudzych;
  • promowanie zachowań prozdrowotnych wśród Uczniów oraz zapewnienie Uczniom odpowiedniej ilości ruchu i wysiłku fizycznego;
  • podejmowanie wspólnych inicjatyw ze środowiskiem lokalnym, organizacjami oraz instytucjami;
  • zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków w Szkole oraz poza nią - w trakcie zajęć, wyjazdów, atrakcji i uroczystości pozaszkolnych;
  • organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, która jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów;
  • prowadzenie zajęć dodatkowych, korekcyjnych lub wyrównawczych, wynikających z bieżących potrzeb i możliwości rozwojowych Uczniów; 
  • organizowanie zajęć z religii i etyki, zgodnie z odrębnymi przepisami;
  • organizację pomocy i opieki nad Uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych
  • budowanie różnych form współpracy ze środowiskiem lokalnym, organizacjami, stowarzyszeniami, innymi szkołami w kraju i zagranicą;
  • wspieranie Uczniów szczególnie uzdolnionych poprzez umożliwianie realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie;
  • ciągłe dostosowywanie treści i form kształcenia do zmieniających się potrzeb społeczeństwa oraz rynku pracy;
  • organizację warunków sprzyjających nabywaniu przez Uczniów doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze ich rozwoju;
  • informowanie rodziców o wymaganiach edukacyjnych, sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych Uczniów, systemie oceniania a także informowanie o sukcesach, postępach i niepowodzeniach w nauce;
  • zapewnienie odpowiedniej infrastruktury oraz wyposażenia niezbędnego do realizacji celów i zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zadań statutowych szkoły
  • przeciwdziałanie przemocy, agresji, uzależnieniom i wykluczeniu
  • wspomaganie nauczania języka polskiego dla uczniów przybywających z zagranicy.


 Szkoła jako szkoła publiczna:

  • zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania;
  • przeprowadza rekrutację do klasy pierwszej według zasad określonych w odrębnych przepisach;
  • zatrudnia nauczycieli oraz innych pracowników pedagogicznych wspomagających realizację zadań dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczych i terapeutycznych, posiadających kwalifikacje wymagane odrębnymi przepisami prawa;
  • realizuje podstawy programowe oraz programy własne i autorskie;
  • realizuje szkolny program wychowawczo-profilaktyczny;
  • zapewnia Uczniom pomoc psychologiczną i pedagogiczną;
  • zapewnia Uczniom bezpieczeństwo w czasie zajęć organizowanych w szkole, podczas przerw między zajęciami i poza szkołą zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  • utrzymuje systematyczny kontakt z rodzicami;
  • troszczy się o zdrowie Uczniów, zapewniając podstawową opiekę gabinetu medycznego;
  • prowadzi nauczanie indywidualne zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej;
  • zapewnia i organizuje odpowiednią opiekę nad Uczniami niepełnosprawnymi;
  • realizuje określone przepisami zasady oceniania, klasyfikowania i promowania Uczniów oraz przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty;
  • organizuje szkolny system doradztwa zawodowego skierowany do Uczniów klas VII i VIII oraz prowadzi zajęcia związane z wyborem kierunku dalszego kształcenia i wyborem zawodu przez Uczniów.